Träning

Idag är det MammaMage-dagen!

January 18, 2014

image

Idag är det MammaMageDagen! Jag har skrivit om det på Move it Mama, jag har skrivit om det på Instagram, jag har skrivit om det på Fejjan och jag skriver om det här – för det här är faktiskt viktiga grejer.

“Dagen är ett sätt att uppmärksamma kvinnors hälsa kring graviditet. Vi kvinnor har rätt att få rätt råd av yrkespersoner och experter för att komma tillbaka efter en graviditet. Alltför många kvinnor får bestående problem med exempelvis mage och rygg som en följd av felaktiga råd – eller inga råd alls.Vi vill även uppmärksamma problemet med diastas efter graviditet. Hur diastas kan tränas, men att vissa diastaser kräver operation för att få tillbaka full funktion. Diastas ses idag endast som skönhetsproblem i Sverige, trots att den påverkar funktionen negativt. I dag måste kvinnor bekosta ev operation privat.”

Jag visste inte att man ens kunde få något som hette diastas. Jag visste att man inte ska kasta sig in i stenhård träning på en gång efter en förlossning, men det trodde jag bara handlade om snippy och bäckenbotten och ryggen. Men så här är det: även dina magmuskler påverkas enormt av en graviditet. Diastas, eller diastasis recti, förklarar min husgud Katarina Woxnerud så här:

Under graviditeten töjs magmusklerna ut i takt med att barnet växer. Det är helt naturligt. Ju mer magen växer inifrån desto mer påverkas magmusklerna. De djupa magmusklerna (transversus abdominis) töjs ut och blir efter förlossningen långa och slappa, som ett gammalt gummiband.

De yttre magmusklerna (rectus abdominis) förflyttas åt vardera sidan på kroppens framsida när att magen växer. Musklerna fäster in i ett brett band vid magens mitt (linea alba) och detta band kan dras sönder och skiktas. Det är den separationen och skiktningen som kallas rectus diastasis.

Denna separation av magmusklerna kan leda till bråck, mag- och tarmproblem, ont i ryggen och dålig hållning – ja, och så gör den att det är typ omöjligt att bli av med gravidputet helt och hållet.

Jag har en diastas som jag arbetar med att få bukt med. Den är inte jättedjup och inte heller jättelång – men den är helt klart där. Jag hoppas dock på att jag kommer få ordning på den med rätt träning och jag märker STOR skillnad efter att ha kört mammamage-appen sedan ett par månader efter förlossningen. Men här är grejen: hade det inte varit för internet och exempelvis FöräldrafitnessLofsan ochWoxnerud  hade jag aldrig haft någon som helst aning om vad en diastas är och det var först efter mitt tredje barn, MITT TREDJE BARN, som jag hörde talas om det över huvud taget. Det säger ju en del om bristen på information i samband med en graviditet.

Så här ser min mage ut idag, fyra månader efter förlossningen av trean – efter tre graviditeter och ingen som helst aning om vad diastas var fram tills att jag läste om det i slutet av graviditeten med nummer tre. Nu vet jag och nu jobbar jag aktivt med att bli av med den, jag försöker att koppla på magmusklerna så mycket som möjligt i mitt vardagsliv, jag kör mammamage-appen och jag har fått ett gäng övningar av min PT (Elmina med den braiga träningsbloggen Föräldrafitness). Men tänk, TÄNK, om jag hade fått information om detta under mina graviditeter, eller efter förlossningen – istället för att bara lämnas vind för våg med några enstaka knipövningar för bäckenbotten och snippy längst bak i häftet jag fått med mig hem från förlossningen alla tre gånger. Tänk om man, i samband med alla de där magklämningarna på BB, kunde fått höra några ord om vikten av att både knipa där nede och att träna magen på rätt sätt, istället för att liksom behöva snubbla över informationen på nätet och få en aha-upplevelse. Det hade varit något det!

Läs mer om MammaMage-dagen och diastas hos Katarina Woxnerud. Även Mammamagekliniken har massor av bra info. Ni kan också ladda hem MammaMage-appen för typ en tjuga om ni har iPhone eller Android och det är aldrig för sent att börja träna magen om ni har en diastas. Så yay för det!

Och hörrni – ni är hjärtligt välkomna att dela detta inlägg för att sprida vidare det här. Det är jättevanligt att folk inte har någon aning om detta, tänk så många ryggar och magar vi kan hjälpa om vi sprider detta vidare.

You Might Also Like

  • Tina January 20, 2014 at 5:02 pm

    Hm. Hyfsat säker på att min mamma har detta. Dock är det 31 år sedan hon födde barn senast så jag misstänker att det inte var något som bloggades om just då 😆 Symptomen passar in perfekt på henne – hon har fått flera bråck, har ofta problem av mag-/tarmkaraktär, ont i ryggen – och hållningen ska vi inte ens prata om!

    Ska läsa på mer om detta, jag kanske kan hjälpa henne – en kvinna som är 56 förtjänar det bästa!

    • Katta Kvack January 22, 2014 at 8:40 pm

      @Tina, Åh, stackars din mamma. Hoppas detta kanske kan hjälpa lite.

  • ellenlundis January 19, 2014 at 1:55 pm

    Jätte bra skrivet Katta! 🙂