Livet

Jag har tänkt på en sak

Jag har tänkt på en sak.

När jag skriver att jag inte är troende, att jag gått ur Svenska kyrkan, attt jag inte tillhör någon religion, då får jag ofta lite dåligt samvete. Inte gentemot en eventuell gud som jag inte tror på, utan för att jag är rädd att det ska uppfattas som en diss från mig gentemot de som är troende.

Jag vill bara klargöra en sak: det är INTE en diss.

Att jag inte är troende innebär inte att jag sitter hemma och rynkar på näsan åt folk som är. Jag tycker att religioner är något, i grund och botten, väldigt fint. Jag tycker att religion som ämne är vansinnigt spännande. Jag hyser den allra största respekt för andra personers religiösa tro, vilken tro det än må vara. Att jag inte tror själv, det är en helt annan sak.

Jag ville liksom bara säga det. För jag vet att jag kan skriva väldigt lättsamt om att jag inte är troende, och känner man mig inte kanske det uppfattas som att jag har en arrogant inställning till de som är. Men det har jag inte. Inte det minsta faktiskt.

NU ska jag vara lite fredagskrejzy och ta halvdag. Sånt tycker jag att man ska göra någon gång ibland, och idag är min någon gång ibland.

#59

You Might Also Like

15 Comments

  • Reply
    Jenny
    March 22, 2013 at 7:03 pm

    Jag håller med i stort sett. Folk får tro på vad de vill. Jag tror inte på någon gud, men jag tror på mig, alltså, inte så att jag är en gud, utan jag liksom mer har en egen religion, en egen filosofi, som består av allt som jag tycker är bra, och så som jag vill att världen ska vara 🙂

    • Reply
      Katta Kvack
      March 22, 2013 at 10:29 pm

      @Jenny, Hear hear!

  • Reply
    Mia
    March 22, 2013 at 4:35 pm

    Jag är inte det minsta troende, brukar inte skylta med det i bloggen, lite pga de få gånger jag nämnt det har det ibland dykt in kommentarer så jag behövt försvara varför jag väljer att inte tro. Förstår inte grejen varför man ska behöva förklara en brist på tro, som ateism är, typ som “jag samlar inte på frimärken” inte behöver jag försvara det. Tycker inte du ska behöva försvara dig heller.
    Håller med Lady D på den punkten, har inget emot religiösa, har vänner som är troende, ingen av de har försökt omvända mig lika lite som jag försöker omvända dom.
    Däremot kan jag tycka att det förtryck religion har bidragit med genom tiderna får mig att tycka illa om själva religionen.
    Jag är dessutom en sån där som tycker verkligheten är helt underbar och fascinerande som den är… 😉

    • Reply
      Katta Kvack
      March 22, 2013 at 10:29 pm

      @Mia, Nej, jag fattar inte heller det, att en ska behöva förklara sig.

  • Reply
    Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta
    March 22, 2013 at 3:18 pm

    Jag förstår hur du tänker, Jag håller för det mesta inne om mina känslor kring religion pga vill ej uppfattas som at jag ser ner på eller tycker att troende är dumma. Däremot så ser jag inte på religion som nåt fint som du gör. Jag ser religion som vidrigt. Idioti. Vansinnigt och ja, emellanåt tänker jag att man måste vara lite mindre intelligent om man tror på bronsåldersdravvel (men det fattar jag att man SÅKLART INTE ÄR samt att jag har fina vänner som tror på gud) Religion återföljs ofta av vidriga patriarkala traditioner och sedvänjor.

    Jag hatar religion helt enkelt. Men jag hatar absolut inte religiösa. (viktig skillnad)

    Hoppas du fattar och att jag inte framstår som mer douche än vanligt.

    • Reply
      Katta Kvack
      March 22, 2013 at 3:28 pm

      @Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta, Vet du, jag håller med dig helt och hållet och de anledningar du nämner är precis de anledningar som gör att jag inte är troende. När jag skriver att jag tycker grundtanken är fin, så menar jag den med gemenskap och att hjälpa varandra. Tyvärr är det ju inga religioner som i mina ögon funkar på det sättet.

      • Reply
        Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta
        March 22, 2013 at 3:48 pm

        @Katta Kvack, Ja, det där tycker jag också är fint. såklart! 🙂

        Har du netflix? dokumentären religulous är ett måste!

        • Reply
          Lesthi
          March 22, 2013 at 5:31 pm

          @Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta,

          Men Katta, när du skriver “de anledningar du nämner är precis de anledningar som gör att jag inte är troende” så tror jag inte ett dugg på det eftersom anledningen till att du inte är troende är att du INTE TROR ATT EN GUD FINNS. Jag själv är troende, och det är något som kommer automatiskt, jag känner helt enkelt en stark tro på att det finns en högre makt, det är inte ett val jag har gjort, så jag tycker det blir helt fel när folk som är icketroende alltid skriver det som att de “väljer” att inte tro på Gud, lika knäppt som de skriver/säger “jag vill också ha ett sånt lätt liv som ni troende har med att Gud fixar allt åt er, hur går man tillväga?” Så det vore kul att höra hur du tänker om detta.

          Ingen klagomål på ditt inlägg, jag tycker det är bra att du tog upp det ^^

          • Katta Kvack
            March 22, 2013 at 5:59 pm

            @Lesthi, Ja, okej, det är kanske mer så att de anledningarna som LD nämner är precis de anledningar som gör att jag aldrig känt något som helst dragning till religion över huvud taget. Givetvis handlar det även om att jag inte tror på gud, men jag tror att det är lättare att finna en sådan tro om man inte vänder sig emot vad religion i mina ögon har kommit att handla om. Självklart förutsätter en tro även en tro på gud, men jag undrar om inte många “hittar” sin gud genom att i alla fall inte på en gång känna att religion är inget för mig. Att inte tro på gud är inget jag har valt, på samma sätt som de som tror på gud inte väljer det.

            Nu pratar jag antagligen i cirklar, men det är så jag känner.

          • Katta Kvack
            March 22, 2013 at 6:24 pm

            @Katta Kvack, Fast sedan ska det ju också sägas att det kanske ter sig väldigt lätt för de som tror på gud att förklara för någon som inte tror på gud anledningarna till varför hen inte är troende. Jag tror inte på gud, har aldrig känt någon som helst dragning till religion och för mig är det då faktiskt också svårt att relatera till varför och hur man börjar tro på gud, eller finner sin tro, eller hur den alltid funnits hos en. För nog är det väl också så att gudstro inte alltid är något som varit självklart för alla som tror idag – många hittar ju sin tro senare i livet och då känns det ju ändå inte som att det är något som har kommit automatiskt för samtliga troende. Jag tänker att det kanske ser olika ut hos alla.

            Så det jag håller med LD i här ovan, det står jag faktiskt fast vi – det är, vid närmare eftertanke, en av anledningarna till att när jag har funderat kring tro och gudar och varför jag inte tror, spontant känt att jag inte får det hela att gå ihop. På samma sätt som tro är individuellt är jag ganska övertygad om att icke-tro är lika individuellt det. Och på samma sätt som du känner att det är fel när icke-troende säger att du har valt att tro på gud, så blir det ju även fel när en icke-troende får höra av någon som tror varför hen inte är troende.

            Det jag vill få fram, även om det blir lite rörigt, är att jag tror att icke-tro är minst lika komplex som tro, och att det inte alltid går att generalisera och ge en endaste anledning till att en person inte är troende, på samma sätt som man inte kan generalisera eller påstå att alla som tror på gud har gjort ett aktivt val eller att ens liv per automatik blir lätt när man är troende. Jag tror att det är lika svårt för respektive “sida” att förstå varför den andre tror/inte tror.

          • Lesthi
            March 23, 2013 at 11:01 am

            @Katta Kvack,

            Jag förstår hur du menar, jag tror också att det kan vara olika från person till person och att vissa kanske utvecklar en tro inom sinom tid. Personligen tycker jag det är ganska lätt att urskilja vilka som faktiskt är kristna och vilka som tror att de är kristna, när det egentligen är bara gemenskapen och tryggheten i en högre makt de är ute efter. Det var lite så jag menade.

  • Reply
    Ellet
    March 22, 2013 at 1:40 pm

    Jag tycker också att alla är fria att göra precis som dom vill utan att jag lägger någon slags värdering i det hela. Är skeptisk till de stora religionerna dock, mest med tanke på att jag har läst historia och jag mest tror att folk har utnyttjat religionen till sitt egna maktbegär, men tron i sig säger jag inget om. Det är väl härligt om man har något som förgyller ens liv lite, med tanke på hur tråkig “verkligheten” är!

    • Reply
      Snabbmakaroner
      March 22, 2013 at 5:47 pm

      Det är klart att en institutionaliserad religion lider av det alla institutioner lider av. Men faktiskt så har kyrkan också haft otroligt viktiga utjämnande funktioner och försvarat de fattiga. Jag forskar bla. i kyrkohistoria på 1500-talet och det är verkligen intressant att se att kyrkan kände till ett institutionaliserat skydd av de utsatta i samhället (“personae miserabiles”. Kyrkan var även viktig för demokratins utveckling, bla. genom att tiggarordnarna systematiskt ifrågasatte de etablerade samhällsnormerna.
      Måste väl tillägga att jag inte heller är troende.

      • Reply
        Katta Kvack
        March 22, 2013 at 10:27 pm

        @Snabbmakaroner, Jösses, din kommentar var så välinsatt att jag blir helt snurrig. Måste läsa den när jag är lite piggare 😀

    • Reply
      Katta Kvack
      March 22, 2013 at 10:28 pm

      @Ellet, Jag reagerar mycket på hur exkluderande många religionen ter sig. Inkluderande för vissa, många till och med, men oerhört exkluderande för andra.

    Leave a Reply