Träning

Jag vill också susa fram som Blixt-Gordon!

Jag har alltid drömt om att kunna springa. Eller kunna och kunna – det är väl för fan bara att ut och kuta liksom. Mirijam inspirerar vansinnigt och även Manny-Ken och Alexandra. Grejen är att jag kan faktiskt inte springa. Det är sant! Varför? För att det är jättejobbigt. JÄTTEJÄTTEJOBBIGT. Hela min kropp vill typ rasa ihop och dö efter cirka 30 sekunder och det här med att folk susar fram i fem kilometer, EN FREAKIN’ MIL! Det känns lika troligt som att jag kommer vinna på Lotto nästa vecka.

Men okejrå. Hur svårt kan det vara, etc etc? Jag hittade det här programmet för nybörjare och det verkar ju rimligt. Till och med JAG borde kunna springa i en minut. Eller?

To be continued…

You Might Also Like

31 Comments

  • Reply
    Svett-svett. | Panorama
    July 6, 2012 at 3:14 pm

    […] bestod främst av raskt promenerande (vägrar ta ordet powerwalk i min mun), men eftersom Katta Kvack vill lära sig springa och Inte skyldig snabbt som en löpeld (hehe) hakade på, har jag inte kunnat undgå att bli lite […]

  • Reply
    Lena
    June 19, 2012 at 11:08 pm

    Jaaa klart du kan springa!! Jag började för 1,5 månad sedan. Varit sjuk 3 veckor av den tiden. Och idag sprang jag 6 km och kände att jag hade kunnat ta nån km till, om det inte vore för att jag var tvungen att jobba. Så visst kan du! Jag sprang förut, flera år innan barnen, och då som längst 7km. Med andnöd. Annars blev det väl 4 på mina rundor =)Så jag räknar mig som nybörjare nu, så här 7 år senare..

    Men alltså, bra skor är fan grejen. Kolla vilket typ av steg du har. Pronation eller neautralt steg. Och såklart intervaller. En masse, det är svinbra för att få igång konditionen. Så ett program som det du har fått tag på är nog inte alls dumt att börja med..

    Kick ass Katta! Jag hejjar på dig!

  • Reply
    Titta vi springer « Katta Kvack
    June 18, 2012 at 10:08 pm

    […] skala. Jag hade tänkt skygga undan det där med skor, för jag har 3 par gympadojjor ute i hallen. Men så påminde Sanna om att gummit i skorna är färskvara och att dämpningen i pjucksen försvin…. ETT PAR ÅR? Jag har inte ens någon aning om hur länge jag haft mina skor som står i hallen. […]

  • Reply
    Lina
    June 18, 2012 at 1:32 pm

    Coolt! Vilken tillfällighet, för idag ska jag börja med det här programmet: http://www.c25k.com/c25k_swedish.htm
    Jag KAN verkligen inte heller springa så det ska bli… interessant. Lycka till!

  • Reply
    manny-ken
    June 18, 2012 at 11:55 am

    Exakt! Det är ju det som är tricket. Att inte gå ut för hårt och springa tills man kräks för då vill man ju aldrig springa igen… Bättre att känna att man har krafter kvar och fortfarande känner sif pepp. Go!!!!!

  • Reply
    Malinka
    June 18, 2012 at 10:31 am

    MEN DU! Läs MarathonMias löptekniktips! Verkligen superbra. Jag har haft en tendens att älga iväg med jättesteg (och dessutom lite för snabbt), men med små steg under kroppen är det inte alls lika ansträngande. Med uppförsbackeråden i bakhuvudet tog jag för första gången uppför jättebacken på landet utan att stanna.

    Mitt alldeles egna tips är att springa väldigt långsamt. Jag går säkert snabbare än jag springer. Hellre springa 3 km aslångsamt än 1 snabbt och sedan inte orka mer.

  • Reply
    Susanna
    June 18, 2012 at 10:21 am

    När du väl börjar kommer det gå snabbt. När jag började orkade jag knappt springa mellan två lyktstolpar. Några månader senare sprang jag 5km.
    Heja heja heja!

  • Reply
    Kajsa
    June 18, 2012 at 9:47 am

    Men va f-n…en hel minuts springande är ju aslång tid!!! Jag har absolut INGEN kondition och får håll efter sisådär 20 meter…och det gör ju asaont så då slutar jag med en gång, varför plåga sig med smärtsamma träningsprogram? MEN jag håller med – jag vill också springa, orka göra plankan i åtminstone 1 minut och klara 10 armhävningar utan problem, fast då krävs det nog en del blod, svett å tårar antar jag. Nyligen skulle jag följa ett träningsprogram i en iForm-tidning och jag gjorde en bråkdel av alla repetitioner men hade ändå träningsvärk i typ tre dagar. Pinsamt! Jag håller tummarna för dig och din träning och kämpar på med ojämna mellanrum här 🙂

    • Reply
      Katta Kvack
      June 18, 2012 at 9:58 am

      @Kajsa, Låter lite som jag, KAN INTE SPRINGA MER ÄN 20 METER! På riktigt!

  • Reply
    Maria
    June 18, 2012 at 8:45 am

    Yes you can! Jag tog mig igenom ett väldigt liknande program och jag har sedan dess sprungit 3 Vårrus, 1 Blodomplopp och ett Parlopp. I september ska jag springa Tjejmilen för första ggn så nu tragglar jag mig igenom ett klara-milen-program.

    • Reply
      Katta Kvack
      June 18, 2012 at 10:00 am

      @Maria, Wow! Låter ju inte så lite lovande! Tack för peppen!

  • Reply
    Sanna
    June 17, 2012 at 11:32 pm

    Kan jag så kan absolut du! Jag avskyr egentligen att springa plus har astma och jag har aldrig orkat springa mer i någon minut som mest förrän jag började om nu i vår. Felet jag har gjort tidigare sitter i att jag har haft fel löpteknik, sprungit i kuperad terräng och försökt springa snabbare än vad min kropp pallar med. Nummer ett är att skaffa ett par schyssta skor med bra dämpning som sitter bra på din fot – gummi är en färskvara och dämpningen i ett par skor är borta efter ett par år. Dessutom suger det att få ont i fötter, knän och höfter, så ett par bra skor är en bra investering. Nummer två är att försöka glömma bort det här vi vuxna människor får lära oss med att använda våra hälar. Det är mycket mer energieffektivt att springa som vi gjorde när vi var fem år, på tårna och mitten av foten, dessutom skonar du även dina leder. Försök även tänka på att hålla höften högt, inte rotera överkroppen för mycket (armarna ska gå i sidled) och håll huvudet högt och ryggen rak. Nummer tre är att springa i den takt som du själv känner att du är kapabel till, och börja på flack mark. Ett tempo på 8-9 minuter per kilometer är helt okej när man är ovan – huvudsaken är att du orkar distansen.

    Börja med att sätta upp ett mål – t.ex. att springa 1 km i en takt som är ansträngande, men inte tar kål på dig. Varva joggning med rask promenad och använd dig gärna av en gps-mätare, t.ex. appen Endomondo som mäter hur långt du har sprungit och i vilken hastighet.

    Jag tycker fortfarande att det är en pest och pina att ta mig ut och springa, men jag märker för varje gång att kroppen blir starkare och starkare, och det är sjukt skönt efteråt + man känner sig rätt jävla duktig. Go for it, ger man sig fan på det så går det mesta!

    • Reply
      Katta Kvack
      June 18, 2012 at 10:00 am

      @Sanna, Tack snälla för alla bra tips! :blipp:

  • Reply
    LADY DAHMER / postpatriarkal feministfitta
    June 17, 2012 at 10:55 pm

    Tabata-intervaller och riktiga skor!! Jag fick också sjukt ont överallt när jag sprang. hörru, 80 pannor liksom. Jag kan fortfarande inte susa fram men det har blivit mycket bättre! Men tabata. googla det. eller fråga mirjiam.

  • Reply
    Tant Sviskon
    June 17, 2012 at 10:48 pm

    Ja, jag vill med! Vill du ha en springkompis med sugig kondition och köra ett sådant där program tillsammans?

    • Reply
      Katta Kvack
      June 17, 2012 at 10:52 pm

      @Tant Sviskon, Jag är asdålig på att hålla träningsdejter, men vi kan väl köra det tillsammans via nätet? :nod:

      • Reply
        Tant Sviskon
        June 18, 2012 at 2:12 pm

        @Katta Kvack, Åh, helt klart som en nätgrej! Jag blir så vådligt omotiverad om jag måste ta mig 40 mil till hufvudstaden varje gång jag ska lunka den där halvtimmen.

        • Reply
          Katta Kvack
          June 18, 2012 at 9:19 pm

          @Tant Sviskon, Ha ha ha! Ja, alltså, det är ju lite VÄL långt kanske!

          • Tant Sviskon
            June 18, 2012 at 10:03 pm

            @Katta Kvack, Men du, nu blev jag så pepp på hela springgrejen att jag helt sonika gick ut och powerwalked 3 km/30 min trots snuva och ösregn. Nu j-ar ska jag springa 5 km i höst, så det så!

          • Katta Kvack
            June 18, 2012 at 10:11 pm

            @Tant Sviskon, Heja dig!

  • Reply
    Åsiktsregistret
    June 17, 2012 at 10:41 pm

    Jag vill också heja på lite. Jag är nämligen nybörjare själv och skulle tycka att det var så roligt att följa någon från början 🙂

    Så – klart du ska!!

  • Reply
    Malinka
    June 17, 2012 at 10:31 pm

    Om jag kunde, kan du! Heja!

    Dock funkade inte det där programmet (eller motsvarande) för mig. Jag väntade hela tiden på när jag skulle “få” gå igen, så det kom bara att handla om att sluta springa i stället för att fortsätta springa.

    Jag vet folk som det funkat jättebra för, men om det inte gör det kan jag tipsa om en annan metod: spring tills du inte bara orkar längre, gå tills du kan andas igen, spring tills du inte bara orkar länge, gå tills du kan andas igen etc. Efter några (tiotal) rundor kan man andas medan man springer, mycket bra att kunna. 😉

    • Reply
      Katta Kvack
      June 17, 2012 at 10:48 pm

      @Malinka, Ha ha ha, ja, för jag känner att det är det som jag har problem med: att kunna andas. Det tar liksom bara stopp. Skitirriterande!

  • Reply
    AMO
    June 17, 2012 at 10:21 pm

    Alltså jag avskyr att springa, tycker att det är skittrist. Det finns ju annat man kan göra t.ex. gå i rask takt uppför! Jädrar i min låda vad det tar!

    • Reply
      Katta Kvack
      June 17, 2012 at 10:30 pm

      @AMO, Åh, visst gör det. Jag fasar för backarna när jag är ute och svettpromenerar med vagnen!

  • Reply
    Hells
    June 17, 2012 at 10:17 pm

    Det finns sakert flera poddar om det men jag andvande Ullrey’s C25K som ar ett 9 veckors program. Jatte bra och INGEN traningsvark!!

    • Reply
      Katta Kvack
      June 17, 2012 at 10:29 pm

      @Hells, TACK!

  • Reply
    Elin
    June 17, 2012 at 10:12 pm

    Ja! Du kan! Jag lovar. Det bästa är att det är ok att börja med att springa i 30 sek om det är vad du orkar. Två dagar senare orkar du en minut! Kram

    • Reply
      Katta Kvack
      June 17, 2012 at 10:29 pm

      @Elin, Kramar tillbaka i det sugiga vädret! Fyfan alltså!

    Leave a Reply