Popkultur

Man undrar över ‘äkta’ & ‘naturligt’

May 29, 2012

Innan jag skriver resten av det här inlägget är det ett par saker jag vill klargöra:

1) Jag tycker att Loreen är en begåvad artist – detta är inte en attack mot henne.

2) Jag tycker att Euphoria är en riktigt dålig låt, men jag tycker att alla får gilla vilken musik de vill, smaken är som baken etc etc – detta är inte en attack mot er som gillar låten.

3) Jag har inget emot Underbara Clara. Ofta håller jag inte med henne i det hon skriver, men jag tycker att hon är en bra skribent, driver ett fantastiskt företag och även om jag ofta inte håller med henne så respekterar jag hennes åsikter och tycker att hon har en fin blogg – så detta är inte ens en attack mot henne.

4) Förstår ni? Det är inte meningen att någon ska känna sig påhoppad eller attackerad med detta inlägg. Ålrajt?

5) Läs gärna detta inlägg också som jag skrivit som komplettering till det här inlägget.

Det är ett himla tjat om att det är så kul att Loreen vann eftersom hon är så ÄKTA. Det bloggas om det, Facebookas om det, Twittras om det. Äkta för att hon är naturlig och inte har stort fönat hår och silikonläppar. Äkta för att hon under veckan i Azerbajdzjan visade ett intresse för mänskliga rättigheter och folkrättsfrågor. Äkta för att hennes låt var så bra och fantastisk, ja äkta liksom.

Alltså. Jag vill ju inte vara den… MEN: hon har stort fönat hår, som helt klart är plattat och dessutom nog utfyllt med fejkhår – om det nu är något fel med att ha fönat hår och fejkade material för att piffa sig alltså, vilket jag inte tycker att det är. Hennes intresse för MR kan jag bara hoppas är genuint och inte bara resultatet av en välsmord maknadsföringsmaskin som SVT ligger bakom. Och låten, den där ÄKTA låten, som är skriven av G:son, en låtskrivarmaskin utan dess like för mellon med över 30 bidrag senaste åren, låten som erbjöds Danny först, och kanske en hel rad andra artister  – vad ÄR det egentligen som gör låten så himla äkta? Att hon virvlade runt med armarna på bästa klubbmanér a´la London 1996?  Att hon var barfota på scenen när hon sjöng den? För det vet ju alla, att dansar man barfota då är man lite mer äkta än en kille i vit overall med insydd ljusslinga.

För mig känns inte Loreen mer äkta eller oäkta än vad Saade gjorde förra året. De sjunger låtar de inte skrivit själva. De dansar en dans som en koreograf med största förmodan lärt dem. De åker på utflykter som pr-maskineriet skickar dem på. Jag säger inte att detta inte gör dem till bra artister, men jag har svårt att förstå varför just Loreen skulle vara mer ÄKTA än Saade, eller Saucedo, eller Bengtzing. Jag har också svårt att förstå varför någon utan restylane i läpparna skulle vara mer äkta än någon med artificiellt upp-plumpade läppar. För jag trodde att ÄKTA inte hade med ytan att göra alls. Jag trodde att man kunde vara fin och äkta som person oavsett om man fönar håret eller inte, oavsett om man plumpar läpparna eller ej, oavsett om man fyller ut håret med lösa tofsar. Ni vet det där talesätten om att man inte ska döma hunden efter håren, det går liksom åt båda hållen, och att sitta och säga att någon känns mer äkta än någon annan utifrån hur de ser ut – har vi inte kommit längre än så?

Men jag håller med Clara – jag önskar att kändisar kunde använda sitt celebhood på ett vettigt sätt oftare än vad de gör. Och jag önskar att vi andra också kunde göra det – tänka till lite oftare över de val vi gör. Det stormade ordentligt över att ESC skulle hållas i Azerbajdzjan, samtidigt som svenskar vallfärdar  till Thailand året om utan att ens reflektera över det. Märkligt!

You Might Also Like

  • Lenore June 4, 2012 at 9:24 pm

    Jag tänker inte hamna i nån diskussion om huruvida hon är äkta eller inte, måste bara tipsa om en intervju den fantastiska Fredrik Backman gjorde med Loreen! http://cafe.se/loreen-i-cafe/#loreenpuff.jpg

    • Katta Kvack June 4, 2012 at 10:24 pm

      @Lenore, Det jag vill ha sagt är inte om Loreen är äkta eller ej, utan snarare detta med att folk bestämmer huruvida ngn är äkta eller inte utifrån hur de ser ut.

  • Crazy Unicorn June 4, 2012 at 1:54 am

    Det vet du redan, men jag älskar dig <3 😉

  • Irena June 3, 2012 at 2:09 pm

    Äkta betyder, flickor vilse i skönhetsdjungeln, att hon är en autentisk representant för det nya sverige, där renrasiga svenskar, om de någon gång alls funnits, är på väg bort för det nya, pluralistiska samhället.Så enkelt!

    • Katta Kvack June 3, 2012 at 2:14 pm

      @Irena, Jag skulle nog inte vilja påstå att någon är vilse i skönhetsdjungeln här, men fint sätt att försöka förminska alla som kommenterat detta inlägg, vilket faktiskt inte bara är flickor.

      Om du har läst alla kommentarer, och inläggen som jag skrivit om detta, så ser du att vi pratar om att “äkta” INTE har med utseende att göra – att det handlar om personen, personens ideal, personens åsikter. Att dela upp folk i äkta vs oäkta beroende på vart man kommer från, känns lika befängt som att dela in äkta och oäkta efter utseende, men så tror jag inte jag på hela idén med att kategorisera människor i olika raser heller.

  • listoplisto June 2, 2012 at 8:20 am

    Jättebra inlägg! Jag har också funderat på det där “äkta”-tramset. Loreen är ju superstajlad, den som tror något annat är ju extremt naiv. Och låten är skriven av en låtskrivarmaskin. Som du säger, paketet är inte ett dugg mer eller mindre “äkta” än t.ex. Eric Saade eller någon annan mer typisk artist.

    Många av de som hyllar Loreens “äkthet” har nog inte ägnat en tanke åt hur mycket jobb det förmodligen krävs för att SKAPA sådan äkthet och naturlighet. Det är nog knappast så att hon rullat ur sängen på morgonen och direkt in på ESC-scenen…

    Och visst kan det kännas uppfriskande, som bra variation, att hon inte ser ut som alla andra. Å andra sidan kan jag bli skogstokigt arg på att Loreens stil ska ses som mer äkta än någon som kanske faktiskt VILL klä sig i urringat och klackar för att det ÄR äkta för den personen, inte ett utslag av sjuka ideal eller nåt slags förtryck.

  • Att vara sin egen bästis » Apans fabulösa preggoblogg June 1, 2012 at 2:38 pm

    […] Katta Kvack svarade: […]

  • Ida June 1, 2012 at 10:41 am

    Jag förstår vart du vill komma och håller med till viss del. Visst att Loreen är stylad på scenen, men det jag känner när jag ser det är att vi kommer bort i från det typiska idealet idag. Om man tittar på andra bidrag är det mycket långt lockiga hårsvlall ala hollywood, korta aplejttklänningar som visar mer än man ibland önskar, så mycket smink så det bländas i tv-rutan, och så står de och dansar och tar på manliga dansare eller tvärtom, killar som tar på kvinnliga dansare och sjunger “craving for your touch” och liknande. Idag pumpas vi hela tiden med musik och uttryck som är nedtryckande mot kvinnor (hur mycket musik finns det inte där kvinnor uppmanas att lick my lollipop and sooo ooon liksom) Jag tycker bara att det är skönt att det är annorlunda detta år i esc.. Både ryssland och sverige kom ifrån det där typiska, kanske just därför det gick så bra.. Men visst jag förstår vad du menar men håller inte riktigt med till fullo ändå..

    • Katta Kvack June 1, 2012 at 10:47 am

      @Ida, Jag säger inte att jag inte gillar Loreens image. Det jag ogillar är att man sätter ett likhetstecken mellan image och äkthet.

  • Filippa June 1, 2012 at 12:13 am

    Det handlar inte om att Loreen är mer äkta, utan att hon gör det med stil, vilket är sällsynt i melodifestvalsammanhang!

    • Katta Kvack June 1, 2012 at 7:06 am

      Ja, men DET kan jag köpa.

  • LOREENANALYS « KajsaLisasblogg's Blog May 31, 2012 at 8:55 pm

    […] mesta är väl skrivet om Loreens första plats i schlagerfestivalen. Till och med jag som knappast gillar tävlingen har […]

  • Jessica May 31, 2012 at 3:28 pm

    Fantastiskt bra skrivet! Håller med dig på alla punkter.
    Så himla trött på det äkta-epitetet som tillfogas folk som har en “naturlig och fri”-stil. (som dessuom oftast är mer framforcerad och genomtänkt än tjejen som bara “ville göra sig lite fin i en snygg klänning och lite fluffigt hår”)

    Överdriven nördfakta så ÄR det extensions då henens frisör pratade om det i Metro idag – betyder inte det att Eric Saade är MER ÄKTA då han stod på eurovisionscenen med bara sitt eget hår på huvudet?

    Eller så kanske vi bara kan inse att alla är vi äkta och oss själva, oavsett om vi kletat ned oss i glitter eller tycker det är finast att vara osminkad.

  • linsan May 31, 2012 at 3:11 pm

    Fredrik Backman har i sin blogg länkat till en artikel i tidningen Café där han intervjuade Loreen.

    http://fredrik.cafe.se/bloggen-mot-loreen-det-har-kommer-bli-lite-stokigt/

  • Man förtydligar « Katta Kvack May 30, 2012 at 1:37 pm

    […] | Så där lite blandat… Jag tyckte jag var ganska tydlig i mitt inlägg om vad som är äkta och inte, men jag tror att några eventuellt har missuppfattat mig en […]

  • Videoblogg om Loreen. | Fanny May 30, 2012 at 12:50 pm

    […] om det jag pratar om kan ni läsa hos UnderbaraClara, Lady Dahmer och Katta Kvack. window.fbAsyncInit = function() { FB.init({appId: "237167076320721", status: true, cookie: true, […]

  • Ingrid May 30, 2012 at 12:06 pm

    Håller verkligen med. Bara för att man inte ser ur som alla andra betyder inte det att man är mer äkta och vice versa. Det är en otrolig förenkling. Det där med MR-engagemanget är väl fint men inte direkt kontroversiellt i Sverige. Vet inte vad som är så äkta med det även om det naturligtvis är bra.

    • Katta Kvack May 30, 2012 at 1:02 pm

      @Ingrid, Ja eller hur – folk här i Sverige är ju överlag ganska intresserade av MR.

  • Nakadai May 30, 2012 at 11:30 am

    Som du skriver – Alla får lyssna på den musik de finner tillfredsställande, men att höra radioskval som låter som hundratals låtar innan känns inte särskilt äkta för mig.

    Det är en massproduktion, baserad på en musikalisk grundmall för hur en låt ska låta idag. Det är med andra ord ingen som helst konstnärlig influens i låten – Det är en upprepning av en upprepning av en upprepning.

    Men så måste man tänka på att ESC inte handlar om musik.
    Det handlar om att tillverka en ny produkt som ska sälja singlar (och en obligatoriskt ESC 2012-skiva) och dra in pengar. Precis som vilket annat företag som helst.

    • Katta Kvack May 30, 2012 at 1:01 pm

      @Nakadai, Ja, självklart är det så. Men det jag reagerat på är det stora fokuset på hur “äkta” Loreen är, utan att folk egentligen kan sätta fingret på vad det är som är så himla äkta med henne.

  • Vad är äkta? | Ebbas Blogg | svt.se May 30, 2012 at 9:51 am

    […] en supercool person. Det är härligt när det går bra för sådana människor, tycker jag. Men liksom Katta, så funderade jag också lite över det här med vad som är ”äkta”. Spännande, […]

  • Fia May 30, 2012 at 8:57 am

    Tycker många verkar tro att äkthet har med hennes utseende att göra, vilket jag inte håller med om. Äkthet är snarare något man som person utstrålar, bara för att man är snygg, fint sminkad, har en snygg och vältränad kropp etc så betyder det ju inte att man inte kan vara äkta.

    Jag tycker om Loreen, men inte för att hon ser äkta ut, utan för att hon känns äkta.
    Låten i sig, nja den hade Danny kunnat göra säkert men då hade det ju varit robotdans och grejer.. Jag tycker hon är cool som person och utstrålar personlighet.

    Men hallå, äkthet och utseende.. Då är vi ju alla sjukt oäkta och vi får till och med sluta gå till gymmet bums!

    • Ingrid May 30, 2012 at 12:13 pm

      @Fia,
      Håller med om att det sitter i om personen känns äkta, inte utseendet. Jag får dock en extremt tillgjord känsla av L. Har alltid haft det ända sedan Idol. Maniererad för att verka speciell liksom. Inget ont om L med det är min känsla- som uppenbarligen få delar.

      • Katta Kvack May 30, 2012 at 1:00 pm

        @Ingrid, Ja, jag är lite med dig i de tankarna, men det kan också bero på att jag blir så anti av denna helgonförklaring som just nu sker i medierna.

        • Ingrid May 30, 2012 at 7:50 pm

          @Katta Kvack,
          Detta är ju bara baserat på mediabilden och min känsla. Får vibbar av de coola alternativa tjejerna som såg ner på och var spydiga mot de skötsamma medelklassflickorna i propra kläder som vill vara fröken till lags. Förhoppningsvis har jag helt fel men å andra sidan vet ju inte jag mer än hyllarna. Tycker faktiskt att just det att vara unik och alternativ blivit det nya mainstream. Därav är jag irriterad på hela den här “sticka ut” diskussionen.

          • Katta Kvack May 30, 2012 at 8:39 pm

            @Ingrid, Ha ha, ja, faktiskt. Att vara unik och alternativ är inte alls samma sak som det var för säg 15-20 år sedan.

    • Katta Kvack May 30, 2012 at 1:00 pm

      @Fia, Jag håller med dig och det är det jag stör mig på – att man måste uppfylla vissa utseendekriterier för att anses vara äkta. Usch!

  • Man är inte alls bitter « Katta Kvack May 30, 2012 at 7:55 am

    […] länkade till inlägget om äkthet igår (tack) och imorse hittade jag den här kommentaren på hennes blogg. Alltså. Jag blir så […]

  • Lisa May 30, 2012 at 3:11 am

    Däremot måste jag säga att jag tror inte hennes intresse för mänskliga rättigheter var ett mediastunt. Ingen PR-byrå hade vågat ta fram en sådan strategi då det rimmar illa med reglerna för tävlingen vilka är att det är en opolitisk tävling. Därför kunde hennes kritik av regimen och rättväsendet i landet ha fått henne diskvalificerad. Hade inte media sett hennes medverkan som en positiv sak och gjort en stor grej av det, tror jag det hade kunnat bli problematiskt för hennes deltagande i finalen.

    Jag måste säga att jag tycker det var stort av henne att trotsa hela bilden av vad tävlingen bör gå ut på och faktiskt använda det som en plattform. Undrar hur många gånger hon fick Björkman att sätta morgonkaffet i halsen?

    • Katta Kvack May 30, 2012 at 12:59 pm

      @Lisa, Ja, jag hoppas verkligen att det var hennes genuina intresse som låg bakom engagemanget.

  • Lisa May 30, 2012 at 3:07 am

    Jag gillar Loreen men hej, hon är inte mer naturlig, osminkad och ofixad än vi andra. På scen har hon en rejäl urringning men den tänker vi inte på eftersom hon inte är kurvig. (http://chic.se/files/2012/02/Loreen-1-430×295.jpg) Ansiktet är välsminkat, hon är vältränad som få och hon är modellsnygg.
    Vad är då det alla refererar till som naturligt? Barfota? Hoppsan, Flinck gjorde också det och med en dans som ser ut som tai chi känns barfota mer normalt än högklackat.
    Att hon har långt svart hår med fetlugg? Det är ganska inne och inte helt ovanligt.

    Jag kan inte låta bli att undra om det inte gäller mer våra fördomar kring popfabrikernas artister än vad vi verkligen ser? Är det för att hon utstrålar något vi inte förknippar med köpt sexualitet? För att hennes image är något vi kan relatera till utan att falla i hora/madonna-träsket? Men, om Loreen föder fram ett nytt ideal med en massa kloner om ploppar ut ur Idolfabrikerna, kommer vi fortfarande se henne som naturlig?

    • Katta Kvack May 30, 2012 at 12:59 pm

      @Lisa, Mkt bra kommentar! Nickar instämmande”!

  • Sara May 30, 2012 at 12:24 am

    SÅ bra!! Jag har känt mig lite obekväm av allt det här tjatet om äktheten, men trodde jag var ensam om att känna så och utgick från att det var något jag liksom missat.
    Det där “härliga” i Backmans intervju har jag förresten svårt att se, jag tycker snarare hon framstår som ganska svår och lite bossig – men jag gillar Loreen som artist och tycker det är fint att hon belyser viktiga frågor som mänskliga rättigheter – vare sig det är PR-trick eller ej.
    Alltså jag har skrivit det förr, men det här med att du inte skriver för något av våra stora magasin provocerar mig verkligen. Evigt tacksam för att du delar med dig av dig och dina tankar här på bloggen! :blipp:

    • Katta Kvack May 30, 2012 at 12:58 pm

      @Sara, Jag har inte läst intervjun som Backman gjort. Alltså, jag hoppas ju verkligen att Loreen är en fin och genuin person, det jag stör mig på är ju allt detta snack om äkthet.

  • Theres - sett sagt och gjort May 29, 2012 at 7:05 pm

    Jag förstår och håller med. Det är verkligen synd att det allt för ofta bara focuseras på utseende och inte lika mycket vad som ligger där bakom.

  • Nelin May 29, 2012 at 2:15 pm

    Ja, alltså, hela konceptet är ju oäkta, hela grejen är ju att göra till sig lite (eller mycket). Så långt är jag med dig! Men det jag verkligen gillar Loreen för är att hon ändå bryter normen, även om hon gör det inom ramarna. Det är inte avklätt med juckande brudar i bakgrunden, det är tillgjort till viss del ja – men det är tillgjort på ett positivt sätt enligt mig.

    Sen angående Loreen som person, nog är hennes engagemang och personlighet något enastående äkta. Jag läste en intervju med henne igår, läs den, hon är verkligen ett original! http://cafe.se/loreen-i-cafe/#loreenpuff.jpg

    • Katta Kvack May 29, 2012 at 2:29 pm

      @Nelin, Bra! För annars hade det ju varit oerhört ledsamt!

  • Emschen May 29, 2012 at 1:10 pm

    Heltäckande kläder? Missade ni urringningen som går mer eller mindre ner till naveln?
    Jag skiter helhjärtat i vad folk har på sig i ESC, visst det är hysteriskt roligt med alla kläderna men jag vill att låten som vinner ska vara bra och framföras bra. Jag gillar låten men Loreen borde (enligt mig) gå till en sångpedagog och lära sig artikulera så man hör vad hon sjunger för uttalet är bedrövligt som det är nu. Fast det är hon långt i från att vara ensam om bland dagens “snabbartister” dvs. de som kommer fram genom idol osv.
    En sak ang. förstora bröst, storföna hår osv. för att “passa in” i en könstypisk bild. Är då inte Loreens lååånga hår extremt könstypiskt? För kvinnor ska väl ha långt hår…
    Och nej det blir inte mer äkta för att en korthårig kvinna står iklädd en kostym och sjunger. Äkthet kommer från hjärtat och ens handlingar.

    Ett bra inlägg, riktigt bra!

    • Katta Kvack May 29, 2012 at 2:14 pm

      @Emschen, Ha ha, vet du, jag tänkte inte ens på urringningen förens nu. :blipp:

  • Kajsa May 29, 2012 at 12:33 pm

    Bra Katta! jag håller med om att fokus bara flyttas och att utseendet fortfarande lyfts fram…nu ska alla svepa omkring likt John Bauer-figurer med långt hår och barfota eller åtminstone sträva åt det hållet, typ! Alla kvinnor som ser upp till Loreen kommer ju bara ha ett nytt ideal och det blir i slutänden lika fejkad naturlighet och äkthet som allt annat MEN som du och flera andra påpekat så är det ändå gött att slippa gigant-tuttar och nakenhet. Jag tycker att Loreen faktiskt verkar bry sig på riktigt och är…typ äkta utan en yta som enbart ska öka hennes status eller så, men vad vet man? Hoppas åtminstone att det är så. Du är helt klart äkta i alla fall Katta! Gött det! Inte för att jag träffat dig, känner dig eller så, men ju längre man följer din blogg desto mer hum om dig får man och du kan ju inte vara annat än en riktig höjdare. Du är klockren precis som du är – en vanlig jäkla tjej, varken bättre eller sämre än nån annan. Ibland är du glad å ibland ledsen och inget av det hymlas det med…ut me’t bara (precis som jag!) :). Tack för det! Du är min stora idol just nu…tillsammans med många andra härliga människor. Kram!

    • Katta Kvack May 29, 2012 at 2:13 pm

      @Kajsa, Ja, lite så ser jag det också – ska man inte vara pinup-snygg, så ska man vara sagoväsen, eller så ska man vara modellsmal, eller så ska man vara råstark. Massa av olika ideal att sälla sig efter.

      Och TACK! Vad glad jag blir! :blipp:

  • Emelina May 29, 2012 at 11:28 am

    Förresten så fick du dig precis en ny bloggföljare. Skönt med sådana här inlägg, tycker jag.

    • Katta Kvack May 29, 2012 at 2:10 pm

      @Emelina, Vad kul :heart:

  • Madeleine May 29, 2012 at 11:25 am

    Läste först ditt blogginlägg och gick sedan vidare till Fredrik Backmans blogg. Tydligen intervjuade han henne i samband med melodifestivalen och nu har intervjun publicerats på nätet. Hon är en härlig människa, iallafall så framstår hon som en härlig människa i denna intervjun. Underbart! Skrattade högt flera gånger. 🙂 Läs den!

    http://cafe.se/loreen-i-cafe/#loreenpuff.jpg

    • Katta Kvack May 29, 2012 at 2:10 pm

      @Madeleine, Jo men jag tror säkert att hon är supernajs, det är inte riktigt det jag vill åt. Det är snarare denna bild över hur unikt och äkta allt är, medan jag mest ser henne som superstajlad.

      • Anna May 31, 2012 at 1:48 pm

        Ja precis, jag ser henne verkligen också som (snyggt, genomtänkt) superstajlad! Hon har ju verkligen en look som kräver ganska mycket engagemang och tid!

  • Emelina May 29, 2012 at 11:23 am

    Hm, du har sannerligen en poäng i det du skriver om. Men att stå och nit-pick:a på det uppenbara känns litet tråkigt, tycker jag. När man såg Loreens tjocka lugg och milslånga hår i rutan första gången, så förstod man ju att det måste vara förlängningar med i receptet. Det spelar mig ingen roll. Men som några nämnt här ovanför, så är det ju faktumet att hon har på sig heltäckande kläder, att man knappt ser hennes ansikte under framförandet, som gör att det känns som en frisk fläkt. Själv får bidraget mig att tänka på Kate Bushs konstiga danser under 80-talet, och är det en kvinnlig artist man kan se upp till, så är det ju hon. Hela grejen att man för bort fokus från det ytliga och satsar mer på själva låten och framförandet är ju en skön känsla. Att sedan G:son varit med och skrivit låten, tja — är det inte väldans skönt då att han satsar på något litet nytänkande? Inte för att insydda ljusrör ska få mindre respekt än vad barfota kvinnor med mycket hår får, utan för att det är trevligt att se något från samma producent fast i en ny tappning.

    • Katta Kvack May 29, 2012 at 2:09 pm

      @Emelina, Det är inte på något sätt så att jag nit-pickar, men om man sjunger lovsånger över att Loreen är äkta för att hon inte har stort och fönat hår, då tycker jag att man kastar sten i glashus och jag tycker det är värt att reflektera över vad det egentligen är som vi uppfattar som “äkta” och “naturligt”, och att även en väldigt “naturlig” fasad ofta egentligen är en väldigt stylad och genomtänkt look.

      Jag har inget problem med G:son som låtskrivare – han har skrivit många låtar som inte låter som Kicki, Bettan och Lotta – Flincks bidrag var ju G:sons låt också, men jag tycker ändå att det är ganska kul att så många yrar över hur äkta just den här G:son låten var medan Linda Bengtzings låt av G:son för några år sedan var det ingen som tyckte var äkta utan då pratades det om massproducerad crap.

      • Emelina May 29, 2012 at 2:17 pm

        @Katta Kvack,
        Mjo, sedan får man ju också ta i beaktande att just denna G:son-låt vann i ESC. Folk har en tendens att överglorifiera saker som gör en stolt. Detta snack om Loreen var väl inte alls lika intressant när hon “bara” vunnit melodifestivalen?
        Och som sagt, summa sumarum av den här diskussionen är ju att Loreen är samma form och mall som de flesta andra artister, bortsett från att hennes stilval är mindre objektifierande än andra bidrag i ESC. Tycker jag, åtminstone. 😆

        • Katta Kvack May 29, 2012 at 2:29 pm

          @Emelina, NU har du fel.. de ryska gummorna var faktiskt ÄNNU mindre objektifierande rent stilmässigt 😉

          • Emelina May 29, 2012 at 2:31 pm

            @Katta Kvack,
            Haha! Babooshkorna var ju ren lycka i musikframförande-form. Lätt det bästa bidraget (efter Finland som inte ens var med i finalen, snyft).

          • Katta Kvack May 29, 2012 at 2:32 pm

            @Emelina, Finland missade jag helt eftersom mitt engagemang brast lite i semifinalerna.

          • Emelina May 29, 2012 at 2:34 pm

            @Katta Kvack,
            En jättefin låt som framfördes på svenska(!), som sångerskan tillsammans med sin bror skrivit till deras mamma på hennes 50-årsdag. Man får en liten tår i ögat när man lyssnar på den. (Och hennes stilval var ju då mer pixie-orienterat, på tal om en annan kommentar på detta blogginlägg).

          • Karin May 30, 2012 at 1:51 pm

            @Emelina, Varför (!) att låten var på svenska? Hon är ju finlandssvensk, det är hennes modersmål?

  • Johanna May 29, 2012 at 10:36 am

    Precis så, tycker det är hemskt självgott av fina medelklasstjejer att känna sig hotade av silikontjejer. Pamela Anderson-typen är ju inte direkt högstatus. (Inget emot Clara just alltså, utan hela vårt samhälle lider av grava hora/madonna-komplex).

    • Katta Kvack May 29, 2012 at 10:41 am

      @Johanna, Jag vet inte om folk känner sig hotade, däremot kan jag verkligen störa mig på hur nedlåtande många kan vara mot tjejer som gjort ingrepp.

      • Johanna May 29, 2012 at 11:00 am

        @Katta Kvack, Tror inte heller att de känner sig hotade, utan snarare väldigt trygga i sin roll som “naturliga” kvinnor. För det är så riktiga kvinnor ska vara. Så jag tycker det är märkligt att måla ut tjejer som gjort ingrepp och har löshår på fel sätt som en samhällsfara.

        • Katta Kvack May 29, 2012 at 2:04 pm

          @Johanna, Ja, jag håller med dig!

  • Tanten May 29, 2012 at 10:31 am

    Personligen tycker jag att låten är bra, och framförandet passande. I övrigt håller jag med om det du skriver och jag tycker att alla svenskar (och övriga) generellt sätt borde göra fler medvetna val i sin vardag.

    • Katta Kvack May 29, 2012 at 10:40 am

      @Tanten, Eller hur! Fram för fler medvetna val! :nod:

  • LADY DAHMER / postpatriarkal feministfitta May 29, 2012 at 10:31 am

    Det som glädjer mig med Loreen är ju just att hon inte behöver KLÄ AV sig för att duga. Många artister tror att de behöver det nämligen och det i sin tur sänder ju ett ganska trist meddelande till alla barn som sitter och tittar på. Sen så ska man givetvis inte moralisera kring det som du påpekar, men det är skönt att se nåt annat.

  • Ellika May 29, 2012 at 10:23 am

    Åh Katta! Det är inte första gången något har skavt lite på mig och du har satt ord på det. Mest tror jag att det är en typ av moralism över kvinnor som jag tycker skiner igenom i Claras inlägg och som stör mig. (och jag gillar också Clara, även om jag också ofta är oense med henne) Jo, det är hemskt med en kultur som objektifierar kvinnor, men den avhjälps inte av att besjunga Loreen för sin äkthet(bland anant för att hon inte var så lättklädd. Det förstärker bara hora-madonna motsättningen, och den är nog bra för någon, men inte är det för oss som måste balansera längst den.

    • Katta Kvack May 29, 2012 at 10:25 am

      @Ellika, Word!

      • underbaraclara May 29, 2012 at 5:56 pm

        Fast jag har verkligen INGA problem med att någon fönar håret, har kort klänning osv. Jag gillar ju själv många sådana klassiska attribut. Det som är så tråkigt är att alla kvinnor ser ut så i dessa tävlingar. Det är en otrolig likformighet som råder och det är den jag vänder mig mot. Känslan jag haft är att det är så man “måste” se ut för att kunna komma någon vart. Då är det fantastiskt när en kvinna kan vinna, utan kortkort kjol eller vicka-på-rumpan dans. Hon gör något helt annat och någonting som många skulle betrakta som rätt “svårt”. Hon dansar en obegriplig dans som inte går ut på att gnugga rumpan mot någon killes skrev. Bara det känns som en bedrift! Hon gör mig glad

        • Katta Kvack May 29, 2012 at 6:38 pm

          @underbaraclara, Hej Clara! Tack för att du klargjorde dina åsikter kring detta – jag fastande lite på just att du skrev om utseendet och tyckte det var märkligt att du kommenterade välfönade hår. Men jag håller med det, i musiksammanhang ÄR det en ganska tydlig mall som gäller och jag tycker också det är kul när artister sticker ut och inte ser ut som alla andra. Det jag reagerat väldigt starkt på, är allas kommentarer (nu menar jag inte på din blogg, utan på nätet överlag) om hur naturlig och äkta hon är – och sådant skaver lite i mig eftersom det per automatik tar ställning för ytterligare ett ideal – och ideal är jag så himla himla trött på överlag.

          • underbaraclara May 29, 2012 at 11:16 pm

            Ja, där är vi helt eniga! Det är tröttsamt indeed

  • Alex May 29, 2012 at 10:16 am

    Åh, tycker om dig! Också detta tjat om naturlighet, visst, jag tycker det är tragiskt hur plastikindustrin galopperar och att det är en ganska snäv norm som styr. Men natuuurligt, bah! Jag ser hellre att min unge testar att färga håret i allsköns färger, klipper sig och krigsmålar sig, än att att avstår för att hon är rädd för förändring och för att det skulle vara finare med naturligt. Överlag hoppas jag hon inte känner tvång alls vad gäller sig själv.

    Och att själv som UC ha löshår…hallå glashuset? Men jag håller ju också med henne i att man önskar mer civilkurage från dem som syns.

    • Katta Kvack May 29, 2012 at 10:19 am

      @Alex, För mig var det en viktig del i att hitta mig själv som person, att leka med mitt utseende. Jag menar, egentligen tycker jag itne det är så stor skillnad att tatuera sig och att förstora läpparna. Egentligen.

      • LADY DAHMER / postpatriarkal feministfitta May 29, 2012 at 10:32 am

        @Katta Kvack, skillnaden ligger i syftet. Vilket inte alltid är självklart dock. Men de flesta som förstorar läpparna gör ju det för att (omedvetet ibland) passa in i ett ideal. Tatueringar är ju inte en del av normen på samma sätt.

      • sandra May 31, 2012 at 9:43 am

        @Katta Kvack, Är glad att någon (du) uppmärksammar detta. Många som dömt tex min mor för att hon var intresserad av kläder och skönhet var ju minst lika ytliga själva som dömde henne efter hennes yttre och inte såg hennes varma, kärleksfulla och empatiska personlighet.

        Jag själv använder restylane OCH hjälper alkoholister som ramlat, blinda att gå över gatan OCH jag är troende OCH feminist. OCH en väldigt komplicerad och glad/ledsen människa. Som de flesta av oss.

  • Josefine May 29, 2012 at 9:57 am

    Vettigt skrivet! Jag tycker också att det är ett himla tjat om naturlighet. Och värderingar av på vilket sätt någon är “naturlig”.

    • Katta Kvack May 29, 2012 at 10:06 am

      @Josefine, Ja men eller hur! Naturlighet kan vara precis lika fejk som allt annat!

      • Candy May 30, 2012 at 6:12 pm

        @Katta Kvack, Exakt så jag tänker också. Om en definierar fejk som hur många ingrepp eller andra förändringar någon gjort med sitt utseende, ska en komma ihåg att med tanke på att naturligHETStrenden är så stark, finns det en god chans att personen en bedömer som naturlig också har gjort ingrepp, hårförlängning o.s.v… det är bara det att det _inte syns_.